Groene energie heeft een probleem

Groene energie heeft een probleem

De Overheid subsidieert groene energie als windturbines, zonnepanelen en electrische auto’s met belastinggelden. Een industrie die een zo laag rendement heeft t.o.v. de investering noodzakelijk dat er subsidie voor nodig is. Zonder subsidie geen groene energie. De Overheid wil, zoals in de
Parijs akkoorden is afgesproken naar een nul CO2 emissie toe.

Om eens feiten van fictie te onderscheiden moeten we ook kijken naar productiekosten en daarbij de belasting voor het milieu en de gevolgen van. groene energie.

Windturbines hebben alleen goed rendement indien er een wind waait van 6 Beaufort, wanneer dat gebeurt worden molens meestal uitgeschakeld omdat ze anders risico lopen op schade. Windturbines hebben olie nodig als smeermiddel. Olie zal dus niet verdwijnen zoals zo vaak wordt geroepen. Windturbine wieken zijn gemaakt van speciaal soort kunststof dat niet gerecycled kan worden, deze worden na gebruik in stukken gezaagd en begraven. Er is niet altijd wind dus dient er voor de energie betrouwbaarheids voorziening, een energiecentrale, de windstiltes dient op te vangen. Daarbij schakelt deze in en uit bij elke windvlaag. Dat veroorzaakt een zeer slecht rendement van die centrale. Windturbines produceren geen stabiele 50Hertz nodig om de spanning constant te houden en pompen en machines betrouwbaar te kunnen gebruiken.

Zonnepanelen hebben een rendement van 4 tot 7% te weinig om samen met windturbines in onze energie behoefte te voorzien. Ondanks dat het land vol staat met die dingen verzorgen deze maar 14% van de energiebehoefte. Indien op elke m2 een windturbine staat zouden wij mogelijk 100% van de energiebehoefte kunnen halen. Zonnepanelen kunnen niet gerecycled. Groen is dus maar betrekkelijk.

Electrische auto’s. Alhoewel de accupacks tegenwoordig minimaal tien jaar mee gaan in een electrische auto en snel opladen is de actieradius beperkt tot het volgende laadstation. Om van noord naar zuid Europa te kunnen rijden dien je gemiddeld toch drie keer de accu op te laden. Wat doe je dan in de tussentijd? De uren sat je moet wachten tot de batterijen weer vol zijn?

Productie van electrische auto’s is meer vervuilender dan een benzine/diesel auto vervuild tijdens de gehele levensduur en vereist bovendien zeldzame materialen die alleen in derde wereld landen kan worden gedolven in milieu bezwarende omstandigheden.

Het uitfaseren van kolen en gas energie centrales die zorgen voor constante stroom voorziening en de noodzakelijke constante 50 Hertz netfrequentie heeft in Europa al tot grote schade geleid. Een storing in de netfrequentie in Servië onlangs had verregaande gevolgen in Frankrijk en Italië. Indien de 50 Hertz netfrequentie gaat vrijlopen wat gebeurt als alleen windturbines en zonnepanelen energie overblijft dan gaan alle pompen, industriële productiemachines en robots defect. De oplossing die overblijft is de kerncentrale. Die zijn niet geheel zonder risico.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.